Bigleaps heeft de fysieke en digitale supplychain gerealiseerd tijdens een carve-out transitie. Deze carve-out komt voort uit de verkoop van een landelijke opticienketen (bijna 200 winkels, actief in de Benelux) aan de koper, een internationaal productie bedrijf. Bigleaps is in deze carve-out transitie verantwoordelijk geweest voor de 1ste fase implementatie van de supply chain (het MVP): het de-integreren van de fysieke en digitale supplychain van de oorsponkelijke moederorganisatie en de opzet en implementatie van diezelfde stromen in de nieuwe supply chain (organisatie & verantwoordelijkheden, werkprocessen en ICT).
De kopende organisatie had nog geen retailorganisatie voor winkels operationeel. Binnen 1,5 jaar is deze supplychain opgezet en gerealiseerd. Tijdens deze transitie van de oude naar de nieuwe eigenaar bleven de winkels open en konden klanten bediend blijven worden. Het ontwerp fysieke en digitale supplychain is als 1e stap gerealiseerd obv marktanalyses, interviews met in- en externe leveranciers een aantal besluitvormings workshops. Daarna is het MVP gedefinieerd en geimplementeerd in een aantal deelprojecten die onder aansturing van Bigleaps stonden. Op deze manier heeft Bigleaps de fysieke en digitale supplychain gerealiseerd tijdens deze carve-out transitie.
read more
Bigleaps heeft een pre-season en inseason budget cyclus ontwikkeld (WSSI), die in combinatie met een overlegstructuur en besluitvormingsaanpak is geïntroduceerd.
read more
Wij hebben de basis voor een cross functioneel proces voor assortimentsplanning opgezet. Inkoopteams zijn getraind in de nieuwe werkwijze en de ontwikkelde planningstool.
read more
De oplossing die wij hebben gebouwd: een data-invoer workflow waarmee de organisatie in staat is artikeldata te controleren in plaats van zelf in te voeren. Er ging veel tijd en energie verloren in het uitvragen en overtypen van artikeldata. Er was weinig aandacht voor datakwaliteit met de nodige procesverstoring verderop in het logistieke proces. Via een webplatform voeren leveranciers nu zelf artikeldata in. Bij de workflow zijn indicatoren voor datakwaliteit ontwikkeld, in samenwerking met de verschillende afdelingen die er gebruik van maken. Hierdoor is de werkinhoud voor bepaalde functies binnen de klantorganisatie enorm veranderd: van datatypist naar datacontroleur met als eindresultaat een betere datakwaliteit.
read more
Wij hebben een methode & aanpak ontwikkeld om jaardeals met leveranciers gestructureerd tot stand te laten komen. De commerciële resultaten van leveranciers zijn inzichtelijk gemaakt, commerciële presentaties en dealsheets voorbereid. In een duidelijke gepland proces, zijn we met alle A-merk leveranciers tot gezamenlijke business deals gekomen. Afspraken zijn centraal geregistreerd in een tool, waarmee het realiseren van de achteraf bonusafspraken door het jaar heen ook beter gaat. Het gehele jaardealproces is in een periode van ca 2 maanden doorlopen.
Het promotie bestelproces voor aangesloten winkelondernemers is aangepast. Zodanig dat ondernemers makkelijker promotiegoederen kunnen bestellen en winkels een hogere winkelbeschikbaarheid realiseren. Door een betere inkoop concentratie op het servicekantoor was dit een win-win voor alle stakeholders.
Wij hebben de programma management support geleverd in een intensieve formule uitrol van 80 winkels (na een succesvolle afronding van de pilot fase) . Het effect van de formule ombouw is per winkel meetbaar gemaakt. Met een militaristische programma planning en draaiboek is met 6 projectmanagers een gefaseerde uitrol van alle winkels gerealiseerd in ca. 1,5 jaar tijd.